De Amerikaanse fruitproducent Chiquita Brands International, bekend van het bananenmerk, heeft de plannen voor zijn fusie met de Ierse branchegenoot Fyffes om 's werelds grootste bananenbedrijf te vormen, gewijzigd. 

De stap moet helpen weerstand te bieden tegen een overnamebod op Chiquita zelf, van de Braziliaanse ondernemingen Cutrale Group en Safra Group.

Door de wijziging krijgen de aandeelhouders van Chiquita nu een belang van 59,6 procent van het gecombineerde bedrijf, terwijl dit eerder 50,7 procent was, zo werd vrijdag gemeld. De fusie werd in maart aangekondigd. In augustus kwamen vruchtensapproducent Cutrale en investeringsmaatschappij Safra echter met een bod op Chiquita naar buiten van 614 miljoen dollar (481 miljoen euro) in contanten. Voorwaarde is wel dat Chiquita afziet van de fusie met Fyffes.

Chiquita stelde een stemming van de aandeelhouders over de fusie met Fyffes deze maand uit, terwijl gesprekken werden gevoerd met Cutrale en Safra. Analisten denken echter dat een combinatie van Chiquita en Fyffes voordelig is voor beide partijen.