Nike heeft in het afgelopen kwartaal een flinke winstgroei gerealiseerd dankzij een sterke vraag naar vrijwel alle merken die het bedrijf exploiteert.

Dat blijkt uit de cijfers die de Amerikaanse fabrikant van sportkleding en -schoenen donderdag bekendmaakte.

Een van de aanjagers van de vraag was het WK Voetbal, het meest bekeken sportevenement ter wereld. Nike profiteerde ook van de aankopen van met name Amerikaanse consumenten voor alledaags gebruik, zoals modieuze gympen.

De winst in het eerste kwartaal van het boekjaar 2014/2015 bedroeg 962 miljoen dollar (bijna 755 miljoen euro), 23 procent meer dan een jaar eerder. De omzet steeg met 15 procent tot 8 miljard dollar.

Action sports

Nike zag de omzet bij alle categorieën toenemen, behalve de inkomsten uit 'action sports' en golf. De omzetgroei was redelijk gelijkmatig verdeeld over de wereld met een piek van 17 procent in Centraal- en Oost-Europa. In Japan was de omzet stabiel.

Ook de komende maanden lijkt het Nike voor de wind te gaan. Het aantal orders dat tussen nu en januari wordt uitgeleverd, is 11 procent hoger dan een jaar eerder. Japan vormt ook hier een uitzondering. De orderontvangst vanuit het land ligt juist 5 procent lager dan een jaar geleden.