Transavia Europe wordt samen met de bestaande Franse en Nederlandse takken een groep met één filosofie en één website. Maar de groep blijft voorlopig wel uit verschillende bedrijven bestaan.

Dat zegt Bram Gräber, de kersverse topman van Transavia Europe. Donderdag werd tijdens een persconferentie van Air France-KLM bekendgemaakt dat hij de nieuwe budgetmaatschappij zal gaan leiden.

Volgens Gräber is de "Hollandse Transavia-formule" een paar jaar geleden succesvol gekopieerd naar Frankrijk. Nu wil hij het naar de rest van Europa vertalen.

"We hadden het al eerder willen doen, maar dat konden we ons toen op geen enkele manier permitteren. En nu kan het net", legt de topman uit. Jarenlang moest er bij moederbedrijf Air France-KLM vooral bezuinigd worden en was er weinig ruimte voor investeringen.

In totaal investeert het concern de komende jaren 1 miljard euro in de Transavia-takken. Dat bedrag komt deels uit de verkoop van het belang in boekingsbedrijf Amadeus en een verwachte verbetering van het bedrijfsresultaat.

Uitdaging

Gräber realiseert zich dat andere prijsvechters zoals het Ierse Ryanair en het Britse Easyjet een veel grotere vloot hebben dan Transavia en zegt dat concurreren "een grote uitdaging" wordt. Maar hij ziet naar eigen zeggen "genoeg markten" waar nog geen grote prijsvechters actief zijn. Ondanks de aangekondigde groei bij Germanwings, ziet hij bijvoorbeeld ruimte in Duitsland.

Verschillende media meldden eerder dat Transavia Europe al snel Portugese en Duitse bases zal openen en later in België en Spanje. Maar dat wil de topman nog niet bevestigen.

Onderscheiden

Om zich toch in reiscomfort te onderscheiden van Ryanair en het Hongaarse Wizz Air, wil Gräber van Transavia een zogenoemde 'low fair plus’-luchtvaartmaatschappij maken. Hij denkt dan aan bedrijven zoals het Spaanse Vueling en Easyjet. De topman wil de loyaliteit van klanten onder meer winnen met klantvriendelijker personeel en meer service via internet.

De ticketprijs zal dan iets hoger liggen dan bij 'ultra low cost’-bedrijven zoals Wizz Air. Maar Gräber is ervan overtuigd dat reizigers niet alleen een scherpe prijs willen, maar ook goed behandeld willen worden. Klanten van Transavia Nederland zullen er nog niet veel van merken op de korte termijn. Er komen niet per se meer vluchten.

Vloot

Door nieuwe toestellen te kopen en leasen, moet de vloot in 2017 zijn verdubbeld naar honderd toestellen. Die worden grofweg gelijk verdeeld over de drie divisies.

Transavia Nederland krijgt er in dat scenario geen toestellen bij. Wel zal Transavia Europe gebruikmaken van de overhead in Nederland om kosten te besparen. Bij de Nederlandse tak moet nog wel 15 procent bezuinigd worden. Of dit ook tot ontslagen leidt, is nu nog niet te zeggen.

Nederlands ondersteunend personeel kan naar verwachting wel een rol spelen bij het opzetten van Transavia Europe. Maar het ligt volgens Gräber niet voor de hand dat KLM-piloten of vrachtpiloten van Martinair zullen gaan vliegen voor Transavia Europe. Door de vlootvernieuwing zullen veel KLM-piloten al druk zijn met trainingen voor de nieuwe toestellen.

Trots

KLM-topman Camiel Eurlings zegt "best trots" te zijn dat een Nederlander aan het hoofd komt te staan van de nieuwe Europese poot. Het bedrijf heeft "heel bewust" gekozen voor Gräber, omdat hij zowel Air France-KLM als Transavia goed kent.

Eurlings is blij dat zijn bedrijf met de komst van Transavia Europe eindelijk een "aanvallende stap" kan zetten, in plaats van een defensieve. "Daar verwachten we heel veel van", voegt hij eraan toe.

KLM

De totale investeringen van KLM kunnen richting de 900 miljoen euro groeien, voorspelt Eurlings. Zijn bedrijf is onder meer van plan om met dat geld twintig Dreamliners van Boeing aan te schaffen en het interieur te vernieuwen.

Ook wordt er geïnvesteerd in een lounge op Schiphol die vooral zakelijke reizigers moet verleiden naar de luchthaven te komen. 

Het geld moet vooral bij elkaar gesprokkeld worden door een efficiëntere werkwijze. Over hoe dat moet, laat hij zijn personeel en betrokken vakbonden meedenken. Per divisie wordt dan bekeken hoe het goedkoper kan. 

Of dat ook tot ontslagen zal leiden, kan Eurlings nog niet uitsluiten. "Ik doe er mijn best voor dat te voorkomen." De topman wil naar eigen zeggen alles aan doen om "de familie bij elkaar te houden". 

Nederlander wordt topman Transavia Europe