Air France-KLM bouwt zijn vrachtvloot de komende jaren verder af. Van de 10 toestellen die na de nog lopende reorganisatie overblijven, wordt in 2015 en 2016 nog eens de helft uitgefaseerd.

Dat meldt het bedrijf donderdag.

De ingreep houdt verband met de aanhoudend slechte marktomstandigheden, die tot een opeenstapeling van verliezen heeft geleid bij de goederendivisie.

Het gaat om vijf in Amsterdam gestationeerde vliegtuigen van het type MD-11, een verouderd model dat ook bij de passagierstak van KLM al bijna geheel uit de vloot is gehaald. Voor de circa 300 werknemers van wie de baan door de inkrimping op de tocht komt te staan, wordt ander werk gezocht.

Vanaf 2016 bestaat de vrachtvloot van Air France-KLM uit drie Boeing 747's in Amsterdam en twee Boeing 777's in Parijs. De drie vrachtmerken binnen de groep, Air France, KLM en Martinair, blijven voorlopig bestaan.

In 2013 telde de groep nog 14 vrachtvliegtuigen. De afgelopen tijd zijn verschillende opties afgewogen om de divisie winstgevend te maken, waaronder samenwerking met een partner. Uiteindelijk is toch besloten tot een verdere inkrimping.

Air France-KLM blijft naar eigen zeggen wel een belangrijke speler op de Europese luchtvrachtmarkt. Behalve met de vijf pure vrachttoestellen die overblijven, vervoert het bedrijf goederen in het ruim van passagiersvliegtuigen.