Reis- en scheepvaartonderneming TUI AG, moederbedrijf van onder meer TUI Travel, heeft de winst in het afgelopen kwartaal met 89 procent omhoog zien schieten. 

Het concern schrijft de winstsprong vooral toe aan kostenreducties, prijsverhogingen en verbeterde hotelboekingen. Dat maakte het Duitse concern donderdag bekend.

Het bedrijfsresultaat klom in de afgelopen driemaandsperiode tot 163,4 miljoen euro. TUI zag de bezettingsgraad bij zijn hotelketen Riu met 3 procentpunten verbeteren, terwijl ook de kamerprijzen omhoog gingen. Bij zijn cruisetak klommen de prijzen met gemiddeld 7 procent, aldus TUI.

De omzet van de groep bedroeg in het afgelopen kwartaal 4,83 miljard euro, ruim 3 procent meer vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder.

TUI-topman Fritz Joussen toont zich tevreden met de behaalde resultaten: ''In alle sectoren waar we actief zijn groeien we en stijgen de winsten, dankzij onze eigen inspanningen''.