Het noodlijdende Malaysia Airlines komt in de handen van de Maleisische staat en wordt van de beurs gehaald. 

Het staatsfonds van het Aziatische land heeft een bod gedaan van in totaal 1,38 miljard Maleisische ringgit (zo'n 320 miljoen euro) op de aandelen van de minderheidsaandeelhouders, zo werd vrijdag bekendgemaakt.

De investeringsmaatschappij van de staat, Khazanah Nasional, is bereid omgerekend 6 cent per aandeel te betalen. Dat is 29 procent meer dan de gemiddelde prijs van het aandeel in de laatste drie maanden.

Staatsfonds Khazanah Nasional, waarvan premier Najib Razak voorzitter is, was al de meerderheidsaandeelhouder. Het fonds wil met de zet de resterende 30,6 procent in handen krijgen.

Herstructureren

Dat maakt de weg vrij om snel te herstructureren. Naar verluidt zijn er plannen om onderdelen te verkopen, het werknemersbestand te verkleinen en een nieuw bestuur te installeren.

Aan het eind van de maand komt de Maleisische overheid met een uitgebreider toekomstplan voor de verlieslijdende vliegmaatschappij. Toezichthouders en de Maleisische minister van financiën moeten nog toestemming verlenen. 

Zwaar weer

De luchtvaartmaatschappij bevindt zich al tijden in zwaar weer, door hoge bedrijfskosten, felle concurrentie en minder passagiers.

Dit jaar kwam daar nog eens bovenop dat een burgervlucht boven de Indische Oceaan van de radar verdween en niet meer werd teruggevonden. En vorige maand werd een toestel boven Oekraïne neergehaald, waarbij alle inzittenden omkwamen. 

Rampen

Sinds de verdwijning van vlucht MH370 en de crash van de MH17, zijn de resultaten alleen maar verslechterd. Sinds begin dit jaar kelderde de aandelenkoers al met 23 procent, terwijl voor dit jaar een verlies van zo'n 1 miljard ringgit wordt voorzien. 

De afgelopen drie jaar werd er door Malaysia Airlines al een verlies van opgeteld 4,13 miljard ringgit in de boeken gezet.

Analisten hadden na de rampen al voorspeld dat Malaysia Airlines het geen jaar meer uit zou houden zonder drastisch ingrijpen van de overheid. Khazanah zei in juni nog dat het luchtvaartconcern genoeg financiering had om het nog een jaar uit te houden.

Liveblog | Dossier vliegramp Oekraïne

Dit weten we over de vliegramp | Chronologie vliegramp | Traject repatriëring

Het conflict in Oost-Oekraïne