Supermarktketen Delhaize heeft in het tweede kwartaal in thuisland België 1,2 procent minder winkelomzet gedraaid vanwege marktaandeelverlies. 

In de Verenigde Staten steeg de winkelomzet zonder winkelopeningen mee te rekenen wel, met 3,3 procent. Door het wisselen van de omzet in euro's kwam de totale omzet van het concern maar een half procent hoger uit. Dat blijkt uit de donderdag gepubliceerde kwartaalcijfers van Delhaize.

Tegen constante wisselkoersen steeg de omzet dankzij winkelopeningen en de goede prestaties in de VS -waar het concern actief is onder de naam Food Lion - wel met 3,7 procent.

Onder de streep kwam Delhaize uit op een verlies van 45 miljoen euro. De rode cijfers waren het gevolg van een afschrijving van 150 miljoen euro op de activiteiten in Servië.

Delhaize heeft op de thuismarkt last van hoge bedrijfslasten, maar ook van de komst van Albert Heijn. Begin juni maakte het bedrijf bekend 2500 banen te willen schrappen om de kosten te drukken.

Ook moeten veertien Belgische winkels de deuren sluiten. De Delhaize-winkels hebben minder verkocht na de aankondiging van de reorganisatie vanwege 'verstoringen', aldus het concern.