Autofabrikant Toyota heeft in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar meer auto's verkocht in vergelijking met een jaar eerder. 

Hoewel het concern de verkopen op thuismarkt Japan zag afnemen, werden deze met name gecompenseerd door stijgende verkopen in de Verenigde Staten.

Dat blijkt uit de cijfers die Toyota dinsdag presenteerde.

In Japan had 's werelds grootste autofabrikant vooral last van de btw-verhoging die het land invoerde. Door de goedkope yen werden de auto's van Toyota in het buitenland juist goedkoper.

Naar de VS werden ruim 710.000 auto's verscheept, krap 22.000 meer dan een jaar geleden. In Japan werden 505.000 auto's verhandeld, bijna 20.000 voertuigen minder in vergelijking met een jaar eerder.

Met name de verkoop van suv's nam een vlucht. Daarentegen was de Toyota Prius, vooral in de VS, minder in trek. De laatste aanpassingen aan het hybride model dateren alweer van 2009, waardoor de auto rap aan populariteit inboet. Toyota meldde dat het volgend jaar een nieuwe versie van de Prius op de markt brengt.

Volkswagen

Door de tegenvallende verkopen van onder meer de Prius verkocht concurrent Volkswagen (inclusief de vrachtwagendivisie) in het tweede kwartaal van dit jaar meer auto's dan Toyota. Over de eerste 6 maanden van 2014 is dit nog niet het geval. Toyota verkocht tot en met juni 5,1 miljoen auto’s. Volkswagen leverde 5,07 miljoen voertuigen.

De winst van Toyota steeg in het eerste kwartaal naar 588 miljard yen (4,3 miljard euro), tegenover 562 miljard yen een jaar eerder. Toyota verwacht over het hele boekjaar een winst van 1,78 biljoen yen. Dat is minder dan de recordwinst van 1,82 biljoen yen die Toyota in het afgelopen boekjaar behaalde.