Colgate-Palmolive heeft de verkoop van zijn tandpasta en shampoo vorig kwartaal wereldwijd zien stijgen.

Tegenvallende ontwikkelingen in de de waarde van de dollar ten opzichte van Zuid-Amerikaanse en Aziatische valuta's zette de omzet in opkomende markten echter onder druk.

Colgate-Palmolive gaf donderdag aan dat de omzet in het tweede kwartaal is gestabiliseerd op 4,4 miljard dollar. De verkopen stegen met 2,5 procent, tegen prijzen die gemiddeld 1,5 procent hoger waren. Die positieve effecten werden echter tenietgedaan door valuta-effecten. De nettowinst steeg wel met 11 procent, tot 622 miljoen dollar, en voldeed aan de verwachtingen van analisten.

Wisselkoersen haalden in Latijns-Amerika 12 procent van de omzet af, terwijl de verkochte hoeveelheid spullen op die markt met 3 procent toenam. In Azië zakte de omzet met 1,5 procent, vooral omdat valuta-effecten een negatieve invloed hadden van 4,5 procent.