KPN heeft vorig kwartaal veel minder omgezet dan een jaar geleden, terwijl het aantal klanten juist toenam.

Het telecombedrijf moest tussen april en juni ruim zeven procent aan inkomsten inleveren, waarmee de omzet uitkwam op twee miljard euro. De winst steeg echter wel, zo meldt KPN woensdag in zijn halfjaarcijfers.

KPN wist in het tweede kwartaal zo'n 53.000 nieuwe abonnementen aan consumenten te slijten. Daarnaast werden zestienduizend nieuwe zakelijke klanten binnengehaald. Sinds KPN bijna anderhalf jaar geleden met 4G-internet kwam, zijn ongeveer 1,4 miljoen klanten op de dienst overgestapt.

Vooral op de mobiele markt heeft het beursgenoteerde bedrijf echter moeite om te verdienen aan de klanten. Daarnaast heeft KPN last van lagere verdiensten uit de zakelijke markt, een ontwikkeling die eveneens zijn weerslag op de omzet heeft. Om die krimp op te kunnen vangen is KPN recentelijk een herstructurering begonnen.

Pensioenkosten

Die reorganisatie wierp vorig kwartaal al voorzichtig zijn vruchten af, stelt topman Eelco Blok in een toelichting. De winst van KPN ging namelijk ruimschoots over de kop en kwam uit op bijna 350 miljoen euro. De stijging is voor een belangrijk deel echter te verklaren door het vrijkomen van een eerder gemaakte voorziening.

KPN zette eerder nog 450 miljoen euro opzij voor eventuele pensioenkosten. Dat geld bleek toch niet nodig, waardoor het bedrijf vorig kwartaal een eenmalige meevaller kende. Zonder die eenmalige plusjes en minnetjes kwam het bedrijf juist uit op een verlies van twaalf miljoen euro.