Het bedrijfsresultaat van het Duitse Puma is in het tweede kwartaal fors gedaald door investeringen in nieuwe producten, hogere marketingkosten en wisselkoerseffecten. 

Dat blijkt uit de cijfers die de op een na grootste fabrikant van sportbenodigdheden van Europa dinsdag presenteerde.

Het bedrijfsresultaat daalde met 60 procent tot 12,6 miljoen euro. De omzet bedroeg 652,5 miljoen euro, een daling van 5,8 procent. Onder de streep resteerde 4,2 miljoen euro, liefst 76,2 procent minder dan een jaar eerder.

Bestuursvoorzitter Björn Gulden, een ex-profvoetballer, heeft zijn handen vol aan de herpositionering van Puma dat de afgelopen jaren niet leek te kunnen kiezen tussen de professionele sportmarkt en sportieve consumentenmode.

Investeren

Het bedrijf investeerde onder meer in nieuwe voetbalschoenen, zoals het model 'Trick' dat tijdens het afgelopen WK door diverse spelers werd gedragen.

Om de herpositionering op de kaart te zetten is Puma met de grootste reclamecampagne in haar bestaan begonnen, met medewerking van onder meer Usain Bolt en Mario Balotelli. De campagne begint op 7 augustus in Noord-Amerika en zal, met de nodige investeringen, lopen tot het begin van de Olympische Spelen in Rio de Janeiro in 2016.

Dit jaar geldt bij Puma als een overgangsjaar waarin volgens Gulden de basis wordt gelegd voor een terugkeer naar ,,een winstgevende en houdbare groei op de middellange termijn.''