De hogere prijs voor verse melk speelt het Franse Danone parten. De yoghurtmaker zag de verkopen van zuivelproducten over de eerste 6 maanden met 7,4 procent dalen vanwege prijsstijgingen.

Dat maakt Danone vrijdag bekend.

De verkoop van zuivelproducten was in het eerste kwartaal al gedaald tot de laagste stand in 10 jaar tijd. Danone kondigde vorige maand al aan dat het 325 banen schrapt door een fabriek in Europa te sluiten.

De omzet van het bedrijf in de eerste helft van 2014 nam af van 11,1 miljard euro naar 10,5 miljard euro. Het moederbedrijf van merken als Activia, Evian, Nutrilon en Danoontje zag de totale verkopen in het tweede kwartaal met 2,3 procent toenemen in vergelijking met een jaar eerder, onder meer door sterkere verkoop van mineraalwater. De onderliggende winst bedroeg 683 miljoen euro, tegen 873 miljoen euro een jaar terug.

Het concern handhaafde zijn prognose voor een jaarlijkse omzetgroei van 4,5 tot 5,5 procent.