Malaysia Airlines denkt niet dat de vliegramp met de MH17 van donderdag in Oekraïne het einde van de luchtvaartmaatschappij betekent. 

"Mensen zien dat het niet onze schuld was", zegt commercieel directeur Hugh Dunleavy maandag in een interview met Het Financieele Dagblad.

Dunleavy denkt dat de gevolgen voor de luchtvaartmaatschappij 'beperkt lijken', zeker ten opzichte van het vorige vliegdrama in maart, waar vlucht MH370 verdween en nog steeds niet is teruggevonden.

Toen daalde het aantal boekingen fors, wat een forse impact op de omzetten van het bedrijf had. Volgens Dunleavy kwam dat met name doordat Malaysia Airlines even geen reclame maakte. Ook na de ramp van donderdag werden de marketingactiviteiten stilgelegd.

Verlies

De financiële situatie van de luchtvaartmaatschappij zag er ook voor de twee vliegrampen slecht uit. Eind vorig jaar zat Malaysia Airlines met een schuld van 2,6 miljard euro. In het eerste kwartaal werd nog eens 102 miljoen euro verlies geleden.

De maatschappij draait al jaren verlies, maar was volgens Dunleavy juist aan een inhaalslag bezig door investeringen van onder meer de overheid van Maleisië. "Doordat we MH370 zijn kwijtgeraakt, kreeg de hervorming een urgentie die er daarvoor niet was. De laatste ramp zal de urgentie alleen maar vergroten", zegt hij hoopvol in de krant.

Faillissement

Volgens persbureau Bloomberg presenteert Malaysia Airlines deze week plannen om uit de rode cijfers te komen aan de grootste aandeelhouder van het concern, het staatsfonds van Maleisië. Tot de mogelijkheden behoren een vertrek van de beurs en een gecontroleerd faillissement, aldus anonieme bronnen. 

In de honderdjarige geschiedenis van de burgerluchtvaart, heeft geen enkele maatschappij het verlies van twee vliegtuigen in vier maanden overleefd.

Een beursexit zou het bedrijf meer ademruimte kunnen verschaffen om te herstellen van twee vliegrampen in minder dan een halfjaar. Een eventueel faillissement zou gevolgd kunnen worden door een doorstart, maar dan wel na nieuwe onderhandelingen met de vakbonden over de arbeidsvoorwaarden.

Malaysia Airlines wilde niet op de berichten ingaan. Het bedrijf liet weten prioriteit te geven aan de nasleep van de vliegramp van vorige week, toen vlucht MH17 boven Oost-Oekraïne uit de lucht werd geschoten. Daarbij kwamen 298 mensen om, onder wie 193 Nederlanders. Het ramptoestel was op weg van Amsterdam naar Kuala Lumpur.

Zware verliezen

In maart raakte Malaysia Airlines ook al een toestel kwijt. Vlucht MH370 van Kuala Lumpur naar Peking verdween spoorloos en is vermoedelijk neergestort in de Indische Oceaan.

Ook voor die ramp kampte de luchtvaartmaatschappij al met zware verliezen, als gevolg van felle concurrentie en hoge brandstofprijzen. Daardoor rees de afgelopen dagen de vraag of het bedrijf deze tweede klap wel op eigen kracht te boven kan komen.

Dossier vliegramp Oekraïne | Dit weten we over de vliegramp 

Internationale reacties | Politieke reacties