De Deense zeetransporteur A.P. Møller-Maersk en zijn Zwitserse branchegenoot MSC hebben een 10-jarige samenwerkingsovereenkomst gesloten waarbij zij gebruik gaan maken van elkaars schepen. 

Dat maakten de twee ondernemingen donderdag bekend. De samenwerking moet leiden tot het beter benutten van beschikbare capaciteit en fikse kostenbesparingen.

Vorige maand strandde een nog grotere alliantie met daarin ook het Franse CMA GGM op mededingingsbezwaren.

China stelde dat het beoogde samenwerkingsverband van de drie grootste containerrederijen ter wereld de concurrentie te veel zou beperken. De Amerikaanse en Europese autoriteiten hadden de deal wel goedgekeurd. De zeetransportbranche kampt met overcapaciteit en lage vrachttarieven.

Maersk en MSC benadrukken dat zij alleen scheepsruimte met elkaar zullen delen, op routes tussen Europa, Azië en Amerika.

Eigenaar

Beide bedrijven blijven volledig eigenaar van hun eigen schepen en zullen ook zelfstandig onderhandelingen met hun klanten blijven voeren. De nieuwe overeenkomst heeft betrekking op 185 schepen met een gezamenlijke capaciteit van 2,1 miljoen standaard zeecontainers van 20 voet (teu). Maersk levert 55 procent van de totale capaciteit.

De Nederlandse verladersorganisatie EVO begrijpt dat rederijen onder de huidige marktomstandigheden allianties willen sluiten. Wel waarschuwt de branchevereniging van handels- en productiebedrijven dat de keuzevrijheid van klanten daaronder kan gaan lijden.