Air France-KLM verwacht dat zijn bedrijfsresultaat dit jaar minder sterk stijgt dan eerder werd gedacht. Dat meldt de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie dinsdag.

Air France-KLM verwacht nu een bedrijfsresultaat (ebitda) van 2,2 tot 2,3 miljard euro over 2014. Eerder werd gerekend op 2,5 miljard euro.

Het passagiersvervoer in juni en de boekingen voor juli en augustus wijzen op een tegenvallende vraag op langeafstandsroutes naar met name Noord-Amerika en Azië. Daardoor is er bij die vluchten sprake van overcapaciteit. Ook de nog altijd zwakke vraag bij het vrachtvervoer speelt mee.

Met 2,2 tot 2,3 miljard euro zou het bedrijfsresultaat circa 20 procent hoger zijn dan in 2013.

Passagiersvervoer

Air France-KLM blijft op de kosten letten en is terughoudend met investeringen. Het handhaaft de doelstelling om de nettoschuld eind 2015 te hebben afgebouwd tot 4,5 miljard euro, ruim 1 miljard minder dan aan het einde van het eerste kwartaal.

Air France-KLM zag het passagiersvervoer, gecorrigeerd voor de gevlogen afstand, in juni in totaal met 2,9 procent groeien. De groei zat net als een maand eerder vooral in vluchten naar verre bestemmingen als het Caribisch gebied en de Indische Oceaan.

Het aantal passagiers op korte vluchten steeg met ruim 4 procent. Mede daardoor verbeterde de totale bezettingsgraad met bijna 1 procentpunt tot 86,2 procent.

Bezettingsgraad 

Er werden ook 4 procent meer passagiers naar Amerikaanse bestemmingen vervoerd. Het aantal beschikbare stoelen op die vluchten groeide echter met ruim 5 procent, waardoor de bezettingsgraad daalde.

Air France-KLM vervoerde 0,6 procent minder mensen naar Azië. Dankzij een kleinere capaciteit richting die bestemmingen bleef de bezettingsgraad stabiel.

Geen verrassing

De vliegtuigen van Air France-KLM vervoerden 4,3 procent minder vracht dan een jaar eerder. De capaciteit werd met 1,6 procent teruggeschroefd, waardoor de bezetting van de vrachtvliegtuigen zakte tot 60,7 procent.

De neerwaartse bijstelling is geen complete verrassing na de winstwaarschuwing die concurrent Lufthansa vorige maand gaf, concludeert analist Fransk Claassen van Rabobank dinsdag in een commentaar.

''Wij dachten al dat de ebitda-doelstelling van 2,5 miljard euro te uitdagend was in de huidige marktomstandigheden'', aldus Claassen. Zelf ging hij al uit van een ebitda van 2,2 miljard euro, wat aan de onderkant zit van de bandbreedte die Air France-KLM nu hanteert (2,2 tot 2,3 miljard euro). 

De vervoerscijfers over juni waren volgens Claassen niet eens zo slecht. Het passagiersvervoer nam sterker toe dan Rabo had ingecalculeerd. De bank had evenwel op meer capaciteitsdiscipline gerekend, zodat de gemiddelde bezettingsgraad toch wat lager uitviel dan gedacht.

Rabo handhaaft zijn hold-advies en heeft een koersdoel van 11 euro. Air France-KLM daalde dinsdag in de vroege handel op het Damrak 5,7 procent tot 8,87 euro. De MidKap leverde 1 procent in.