Unilever heeft de verkoop van de pastasausactiviteiten Ragu en Bertolli in Noord-Amerika aan het Japanse Mizkan afgerond. 

Dat is dinsdag bekendgemaakt.

De deal werd medio mei aangekondigd. Met de verkoop is 2,15 miljard dollar gemoeid, inclusief twee productiefaciliteiten. Unilever houdt nog wel het merk Bertolli in Europa en in Latijns-Amerika.

De jaarlijkse omzet van Ragu en Bertolli in de Verenigde Staten is meer dan 600 miljoen dollar, waarbij Ragu de best verkopende pastasaus in het land is. De transactie is inclusief 2 productiefaciliteiten in Kentucky en Californië.

Herwaardering

Een zegsman van het concern stelde eerder dat de verkoop past binnen de algemene strategie die nu gericht is op de grote merken in de VS, zoals Knorr en Hellmann's. ''Wij zijn na een herwaardering tot de conclusie gekomen dat Ragu, Bertolli en Slimfast het beste af zijn met een andere moeder.'' De verkoop van Slimfast loopt nog.

Terwijl Unilever nog de Europese en Latijns-Amerikaanse Bertolli-activiteiten aanhoudt, verdwijnt het Noord-Amerikaanse merk Ragu volledig uit het portfolio. Mizkan is een privaat Japans bedrijf dat 210 jaar geleden werd opgericht.