KPN moet een dwangsom van 300.000 euro betalen aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Dat maakte de toezichthouder vrijdag bekend.

De dwangsom wordt gevorderd omdat het telecombedrijf een eind vorig jaar een opgelegde verplichting van ACM niet goed heeft uitgevoerd.

De toezichthouder bepaalde toen dat KPN een groep zakelijke klanten de mogelijkheid moest bieden om hun abonnement kosteloos te beëindigen.

Daarbij ging het om klanten waarvan het abonnement door KPN vorig jaar is omgezet, waardoor andere voorwaarden gingen gelden. Die wijziging was volgens ACM niet aantoonbaar in het voordeel van de klanten.

Volgens de ACM heeft KPN de klanten wel geïnformeerd over de mogelijkheid hun abonnement gratis op te zeggen, maar werden abonnees vervolgens belemmerd als ze van die mogelijkheid gebruik wilden maken. Dit zou onder meer zijn gebeurd door onjuiste informatie te verstrekken over de mogelijkheid om telefoonnummers mee te nemen naar een nieuwe aanbieder.

Een woordvoerder van KPN liet desgevraagd weten dat het bedrijf ''kennis heeft genomen'' van het besluit van de ACM. ''We gaan het bekijken'', zei hij zonder verder in details te treden.