De zwakke verkopen in China hebben de winst en omzet van het Franse drankenconcern Rémy Cointreau in het afgelopen gebroken boekjaar sterk onder druk gezet. 

De onderneming denkt echter in het lopende jaar de weg omhoog weer te hebben gevonden, zo blijkt donderdag.

De operationele winst van de maker van onder meer Rémy Martin-cognac en sinaasappellikeur Cointreau kwam in het boekjaar dat eind maart afliep bijna 40 procent lager uit op 150 miljoen euro.

De omzet daalde met 13,5 procent tot 1,03 miljard euro. De nettowinst exclusief eenmalige lasten zakte met 47 procent tot ruim 80 miljoen euro.

Rémy Cointreau heeft veel last van de anticorruptie-campagne van de Chinese overheid. Daardoor zijn dure cadeaus en grote feesten, in het voorgaande boekjaar nog goed voor een omzetgroei van ruim 18 procent voor de onderneming, niet meer zo in trek in het Chinese zakenleven.

Ook dit lopende jaar is er sprake van een ''veranderende'' markt in China en zwakke marktomstandigheden in West-Europa, aldus het bedrijf. Toch denkt het drankenconcern dat het in 2014-2015 weer winst- en omzetgroei zal kunnen boeken.