De nettowinst van Ahold is in het eerste kwartaal van dit jaar vrijwel geheel verdampt als gevolg van een schikking.

Het supermarktconcern betaalde vorige week, gecorrigeerd voor belastingen, 215 miljoen euro om het boekhoudschandaal dat begin deze eeuw aan het licht kwam achter zich te laten.

De grootgrutter uit Zaandam presenteerde woensdag een nettowinst van 50 miljoen euro, beduidend minder dan de 1,95 miljard euro een jaar eerder.

De cijfers over het eerste kwartaal van 2013 bevatten een boekwinst op de verkoop van Aholds belang in het Zweedse ICA. Opgeschoond voor die transactie bedroeg de nettowinst in die periode 203 miljoen euro.

De omzet van Ahold daalde met 2,5 procent tot 9,8 miljard euro. Volgens bestuursvoorzitter Dick Boer was ''de trend in de omzetontwikkeling in lijn met het voorgaande kwartaal en min of meer vergelijkbaar met vorig jaar'' en stonden de inkomsten onder druk van lage inflatie en volumes.

Boer zei in een toelichting dat hij in de tweede helft van dit jaar ''verbeteringen'' verwacht te zien. Dan zullen onder meer investeringen in winkels en wijzigingen in het assortiment vruchten afwerpen.

Bol.com

Ahold haalde ruim 3,5 miljard euro van de totale omzet in Nederland, 1,2 procent meer dan een jaar eerder. Die groei is te danken aan de opening van nieuwe winkels en hogere verkopen bij dochterbedrijf bol.com. 

Wanneer de nieuwe winkels buiten beschouwing worden gelaten, daalde de omzet met 1,4 procent. Volgens het bedrijf komt dat vooral doordat klanten gemiddeld minder artikelen kochten.

Het marktaandeel van Ahold in Nederland is volgens Boer gestabiliseerd ten opzichte van het vierde kwartaal van 2013. In vergelijking met het eerste kwartaal van vorig jaar is er wel sprak van een lichte daling.

Lidl

Volgens de topman is de stabilisering te danken aan een flink lager groeitempo bij prijsvechters als Lidl, die voorheen marktaandeel van Ahold afsnoepten.

De VS waren goed voor bijna 6 miljard euro aan omzet, een daling van 4,4 procent op jaarbasis die werd veroorzaakt door de zwakke dollar. Ahold realiseerde in het land wel een flinke groei met onlinedochter Peapod.

Negatief

Analist Robert Jan Vos van ABN Amro is niet erg te spreken over de resultaten van Ahold. ''De verwachtingen waren niet hoog, maar de resultaten kwam daar onder uit. Ook de toon was negatief.''

De groei van de onlineactiviteiten Albert Heijn Online, bol.com en Peabody van gemiddeld 20 procent was een lichtpuntje, maar op het totaal van Ahold zijn deze activiteiten nog gering in omvang aldus Vos. 

De analist verwacht dat de koers woensdag opnieuw onder druk zal staan ondanks het verlies van 3 procent dat Ahold dinsdag moest incasseren.