Zalando heeft in het eerste kwartaal volop geprofiteerd van het vroege voorjaar in Europa. 

Vergeleken met een jaar eerder, toen aan de winter juist geen einde leek te komen, steeg de omzet van het Duitse webwinkelbedrijf met ruim een derde tot 501 miljoen euro.

Ondanks de flink hogere opbrengsten bleef Zalando verliesgevend in het eerste kwartaal, dat doorgaans niet de tijd van het jaar is waar verkopers van schoenen en kleding het van moeten hebben.

Wel was volgens het bedrijf sprake van een ''aanzienlijke verbetering'' ten opzichte van vorig jaar.

Zalando schrijft die vooral toe aan een verbeterde productiviteit bij de afhandeling van bestellingen. De webwinkel heeft dat werk vorig jaar grotendeels zelf ter hand genomen via eigen distributiecentra.

Eerder maakte het gebruik van de diensten van het Waalwijkse e-commercebedrijf Docdata.

Mobiel

Het aantal bezoeken aan de websites van Zalando steeg op jaarbasis met ruim een vijfde tot 332 miljoen. Bijna vier op de tien bezoekers maakte gebruik van een mobiel apparaat, zoals een tablet op smartphone. Het aantal actieve klanten nam toe van 10,3 miljoen naar 13,5 miljoen.

Bestuurder Rubin Ritter van Zalando noemde de resultaten in het eerste kwartaal ''veelbelovend''. Het bedrijf houdt vast aan zijn plannen voor heel 2014.

Het zal daarin nog niet helemaal quitte draaien, maar wel een aanzienlijke stap in die richting zetten, zo verwacht het management.

De aanhoudende verliezen bij Zalando zijn met name het gevolg van hoge investeringen in bijvoorbeeld mobiele apps en het groeiende eigen distributienetwerk.

Mede daarom wordt al langer gespeculeerd op een beursgang van het modebedrijf. Daarmee zou het geld kunnen ophalen om dergelijke uitgaven te dekken.