Anheuser-Busch InBev (AB InBev) heeft in het eerste kwartaal van dit jaar minder winst behaald op een hogere omzet. 

Dat blijkt uit de resultaten die 's werelds grootste bierbrouwer woensdag bekendmaakte.

Het bedrijf, onder meer bekend van merken als Budweiser, Corona en Stella Artois, realiseerde groei in zijn vier grootste markten. Dat zijn de Verenigde Staten, Brazilië, Mexico en China.

In China deed AB InBev goede zaken rond de jaarwisseling. Het verkochte volume in het land steeg met 9,4 procent. Zonnig weer en een lagere inflatie zorgden in Brazilië voor de verkoop van 11 procent meer bier dan een jaar eerder.

AB InBev verwacht dit jaar verdere groei in die markten dankzij een toenemende economische groei. In Brazilië neemt het biervolume naar verwachting toe dankzij het aanstaande WK voetbal.

Wisselkoersen

De nettowinst bedroeg 1,4 miljard dollar (1 miljard euro) in vergelijking met 1,85 miljard dollar een jaar eerder. De omzet steeg, exclusief wisselkoerseffecten, met 8,9 procent tot 10,6 miljard dollar, waarbij het volume met 4,4 procent toenam. De resultaten zijn beter dan analisten gemiddeld voorzagen.

Om de winstgevendheid aan te jagen, verkoopt AB InBev meer duurdere bieren en wordt getracht de kosten te verlagen.

In het eerste kwartaal vielen de kosten 120 miljoen dollar lager uit dan een jaar eerder. Het bedrijf wil de kosten eind 2016 met 1 miljard dollar hebben verlaagd.