Het Duitse mediaconcern Axel Springer heeft in het eerste kwartaal van dit jaar voor het eerst meer dan de helft van zijn inkomsten uit digitale activiteiten gehaald. 

Dat maakte de uitgever van onder meer de dagbladen Bild en Die Welt dinsdag bekend.

De omzet van Axel Springer groeide met 4,4 procent tot 692 miljoen euro. Daarvan kwam bijna 373 miljoen euro uit onlinemedia. De brutowinst voor eenmalige posten (ebitda) steeg met 13,6 procent tot 118 miljoen euro, wat neerkomt op ruim 17 procent van de omzet.

De reclameopbrengsten lagen met 406 miljoen euro 6,3 procent hoger dan een jaar eerder. Daarvan werd bijna driekwart behaald met de verkoop van onlineadvertenties. De verkoop van bladen leverde 182 miljoen euro op, ruim 4 procent minder dan in het eerste kwartaal vorig jaar.

Symbolische mijlpaal

Volgens bestuursvoorzitter Mathias Döpfner is Axel Springer het jaar prima begonnen. ''Het feit dat wij voor de eerste keer ooit meer dan de helft van onze omzet en winst hebben gegenereerd met onze digitale activiteiten is een symbolische mijlpaal'', zei hij.

De resultaten in de eerste maanden van 2014 voldeden in grote lijnen aan de eigen verwachtingen, stelde het bedrijf. Het gaat er nog steeds van uit dat de omzet en winst dit jaar zullen stijgen ten opzichte van 2013. Daarbij wordt de daling van de verkoop van papieren kranten meer dan gecompenseerd door hogere advertentieopbrengsten en andere inkomsten.