Adidas, 's werelds op een na grootste maker van sportartikelen, heeft de winst in het eerste kwartaal flink zien kelderen. 

Het Duitse sportmerk heeft vooral veel last van negatieve wisselkoerseffecten, zo maakte Adidas dinsdag bekend.

De nettowinst kwam uit op 204 miljoen euro, 34 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar werd behaald. Het resultaat was beneden de verwachtingen van analisten. De verkopen van Adidas daalden met 6 procent naar 3,53 miljard euro. Vooral de omzet van golfmerk TaylorMade lieten een grote terugval zien.

Volgens topman Herbert Hainer presteerde Adidas afgelopen kwartaal wel goed in de opkomende markten, maar werd dat lichtpunt gemaskeerd door de waardedaling van een reeks valuta's ten opzichte van de euro.

Adidas

Adidas rekent wel op een sterk tweede kwartaal. Het bedrijf verwacht een impuls in de verkopen door het wereldkampioenschap voetbal in Brazilië. Die moet er mede voor zorgen dat de omzet dit jaar alsnog zal voldoen aan de gestelde jaardoelstellingen.

Adidas maakte eerder bekend dat het voor 2014 mikt op een hoge enkelcijferige omzetgroei op basis van stabiele wisselkoersen.

Het Duitse sportmerk levert onder meer tenues voor de nationale ploegen van Duitsland, Spanje en Argentinië en de wedstrijdbal 'Brazuca'. In het jaar van het vorige WK, 2010, steeg de omzet van Adidas met 16 procent.