De Amerikaanse navigatiespecialist Garmin heeft in het eerste kwartaal een omzet behaald van 421 miljoen euro, 10 procent meer dan een jaar eerder. 

De nettowinst steeg van 89 miljoen naar 119 miljoen dollar. Dat maakte de belangrijkste directe concurrent van het Nederlandse Tomtom woensdag bekend.

Vooral de verkoop van sportproducten zoals sporthorloges, stappentellers en hartslagmeters nam sterk toe. De opbrengsten uit die categorie stegen met 38 procent tot ruim 100 miljoen dollar.

De omzet uit navigatieapparatuur voor de lucht- en scheepvaart ging met 19 procent omhoog. De inkomsten uit de verkoop van navigatiekastjes en -apps voor in de auto nam daarentegen met 4 procent af tot een kleine 243 miljoen dollar.

Geen voorspelling

Hoewel de resultaten in het eerste kwartaal beter zijn dan het bedrijf zelf had verwacht, waagt het zich nog niet aan een voorspelling voor de rest van het jaar.

Het wijst er daarbij op dat het eerste kwartaal historisch gezien de zwakste periode van het jaar is en dus het minste gewicht in de schaal legt. Pas na het tweede kwartaal komt Garmin met een prognose.

Tomtom presteerde het eerste kwartaal boven verwachting. Zowel de omzet als de nettowinst waren verrassend te noemen.