Het Duitse autoconcern Daimler heeft in het eerste kwartaal met ruim 1 miljard euro bijna een verdubbeling van de nettowinst gerealiseerd. In dezelfde periode vorig jaar kwam de nettowinst uit op 564 miljoen euro.

De fabrikant van het luxemerk Mercedes-Benz verkocht in de eerste drie maanden een recordaantal van 565.800 auto's. Dat leidde tot een omzetgroei met 13 procent tot 29,5 miljard euro.

De winst en omzet vielen hoger uit dan analisten hadden voorspeld.

''Onze strategie werkt, onze investeringen werpen vruchten af'', aldus topman Dieter Zetsche in een verklaring.

Daimler mikt dit jaar op een bedrijfsresultaat uit voortgezette activiteiten die ''aanzienlijk" hoger ligt dan de 7,9 miljard euro over 2013. Het concern verwacht ook ''aanzienlijk`` meer auto´s te verkopen.

Goede resultaten

Alle divisies droegen in het eerste kwartaal bij aan de goede resultaten, aldus het concern. Daimler is naast de bouwer van personenauto's van de merken Mercedes-Benz en Smart ook 's werelds grootste vrachtwagenfabrikant.

'Kroonjuweel' Mercedes-Benz leverde in het eerste kwartaal 374.300 auto's af, een stijging met 15 procent. Daarmee scoorde Daimler beter dan BMW en Audi, de nummer 1 en 2 onder de autofabrikanten van luxe merken.

Beide meldden 12 procent meer auto´s te hebben afgeleverd in de eerste drie maanden van dit jaar.