Het Japanse elektronicaconcern Panasonic heeft in het afgelopen boekjaar, dat eind maart afliep, 6 procent meer omzet behaald. 

Dat was voor een belangrijk deel te danken aan de waardedaling van de yen ten opzichte van westerse valuta's.

De omzet kwam afgelopen jaar uit op 7,7 biljoen yen (55 miljard euro), tegen 7,3 biljoen yen een jaar eerder. De overzeese omzet nam met 9 procent toe, met name dankzij een ''robuuste'' vraag vanuit de Verenigde Staten en economisch herstel in Europa. Panasonic haalde grofweg de helft van de opbrengsten buiten Japan.

De groei kwam evenwel niet alleen uit de export, maar ook door een sterkere binnenlandse vraag. Veel consumenten wilden de btw-verhoging die Japan per 1 april doorvoerde voor zijn. Dat leidde tot een toename van de omzet in eigen land met 3 procent.

Panasonic boekte een nettowinst van 120 miljard yen (circa 850 miljoen euro). Een jaar eerder leed het Japanse concern nog een verlies onder de streep van 754 miljard yen. In het lopende boekjaar verwacht Panasonic de omzet uit het vorige te evenaren, terwijl de nettowinst verder stijgt tot 140 miljard yen.