Het Duitse spoorbedrijf Deutsche Bahn heeft na intern onderzoek een nieuwe kartelzaak gevonden, waarbij het concern 18 jaar lang te hoge prijzen heeft betaald voor betonnen spoorbielzen.

Dat maakte het staatsbedrijf zondag bekend, naar aanleiding van berichtgeving over de zaak door Bild am Sonntag.

Deutsche Bahn eist nu een schadevergoeding van tientallen miljoenen euro's van minstens negen staalbedrijven die bij het kartel waren betrokken.

Zij zouden tussen 1984 en 2002 48 miljoen met staal versterkte betonnen spoorbielzen hebben verkocht aan het bedrijf, waarbij door illegale afspraken de prijzen 20 tot 30 procent te hoog waren. Volgens Deutsche Bahn weigeren zij tot een schikking te komen en daarom wordt nu een schadevergoeding geëist.

Bredere zaak

De nieuwe zaak die Deutsche Bahn op het spoor is gekomen, maakt onderdeel uit van een bredere kartelzaak door staalbedrijven die eerder aan het licht kwam.

De Europese Commissie legde in 2010 een boete van meer dan 500 miljoen euro op aan 17 staalbedrijven vanwege jarenlange prijsafspraken op de markt voor voorgespannen staal, dat wordt gebruikt bij de bouw van onder meer funderingen en bruggen. De bedrijven die nu aangeklaagd worden, maakten deel uit van dat kartel.

Deutsche Bahn stelt de nieuwe kartelzaak gevonden te hebben met behulp van een nieuwe interne eenheid die speciaal naar prijsafspraken onderzoek doet.

ThyssenKrupp

Eind 2012 stapte Deutsche Bahn ook al naar de rechter vanwege prijsafspraken bij de verkoop van spoorrails door staalbedrijven. De Duitse kartelautoriteiten legden eerder dat jaar vier bedrijven een boete op van 124,5 miljoen euro als straf voor de prijsafspraken, die jarenlang duurden. ThyssenKrupp moest het merendeel van de boete ophoesten: 103 miljoen euro.

Naar verluidt heeft Deutsche Bahn in die zaak inmiddels een schikking bereikt met ThyssenKrupp van 150 miljoen euro.