Colgate-Palmolive heeft in het eerste kwartaal 16 procent minder winst gemaakt in vergelijking met een jaar eerder. 

Dat meldt de Amerikaanse tandpasta-, zeep- en shampoo-producent vrijdag.

Colgate zag de nettowinst teruglopen van 460 miljoen dollar naar 388 miljoen dollar (ruim 280 miljoen euro). Belangrijkste reden van de winstdaling was een eenmalige last in verband met de daling van de waarde van de Venezolaanse bolivar.

Ook maakte Colgate meer kosten als onderdeel van een herstructurering. Zonder deze effecten zou de winst juist met 2 procent zijn gestegen.

Negatieve wisselkoerseffecten drukten ook de omzet van het concern. Deze lag met ruim 4,3 miljard dollar nagenoeg op hetzelfde niveau als in het eerste kwartaal van vorig jaar.

Eigen kracht

Op eigen kracht zette Colgate 6,5 procent meer om. Zowel de verkochte volumes als de prijzen zaten in de lift.

Met naar eigen zeggen een marktaandeel van ruim 44 procent domineert Colgate de wereldwijde verkoop van tandpasta. Colgate is daarnaast goed voor bijna een derde van 's werelds tandenborstelverkoop.

''Vooruitkijkend verwachten we in 2014 opnieuw een jaar van sterke groei van de autonome verkopen en brutomarge'', zegt topman Ian Cook. Hij rekent erop dat de winst per aandeel in dollars dit jaar zo'n 4 tot 5 procent zal groeien.