Fastfoodketen Burger King heeft in het eerste kwartaal een stevige groei geboekt.

In alle regio's waar het bedrijf actief is gingen de verkopen omhoog, hoewel de omzet in Noord-Amerika achterbleef bij andere regio's.

De winst maakte eveneens een sprong, onder meer door kostenbesparingen, zo maakte Burger King vrijdag bekend.

De omzet in restaurants die langer dan een jaar open zijn ging met 2 procent omhoog. Inclusief nieuw geopende locaties stegen de verkopen met bijna 7 procent.

Franchisers

Omdat Burger King het afgelopen jaar een groot deel van zijn restaurants tot franchisers heeft gemaakt, ging de totale omzet met ruim een kwart tot 241 miljoen dollar (174 miljoen euro) omlaag. De nettowinst nam met bijna 70 procent toe tot ruim 60 miljoen dollar.

Burger King boekte de sterkste groei in de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika. In Azië en Latijns-Amerika was er sprake van omzetgroei rond de 4 procent.

In de Verenigde Staten en Canada, waar veel bedrijven last hadden van het strenge winterweer in de eerste maanden van 2014, stegen de verkopen met 0,1 procent. In dezelfde periode vorig jaar was daar nog sprake van een verkoopdaling met 3 procent.