De Zweedse witgoedfabrikant Electrolux is positiever gestemd over de Europese markt. Dat maakte het bedrijf, bekend van merken als AEG, Frigidaire en Zanussi, vrijdag bekend bij de publicatie van de cijfers over het afgelopen kwartaal.

Electrolux gaf aan dat de vraag in Europa dit jaar tot 3 procent zal stijgen, terwijl eerder door het bedrijf werd gesproken over een ''licht positieve'' vraag in Europa. De Amerikaanse witgoedmarkt neemt dit jaar naar verwachting van Electrolux met 4 procent toe.

In het eerste kwartaal ging de operationele winst met 4 procent omhoog tot 749 miljoen kroon (82,4 miljoen euro) in vergelijking met een jaar eerder. De omzet nam met ruim 1 procent toe tot 25,6 miljard kroon.

De Amerikaanse branchegenoot Whirlpool kwam vrijdag ook met cijfers over het afgelopen kwartaal naar buiten. De omzet steeg naar 4,4 miljard dollar (bijna 3,2 miljard euro), van 4,2 miljard dollar een jaar eerder, geholpen door hogere verkopen in Noord-Amerika, Europa, het Midden-Oosten en Afrika.

De nettowinst daalde echter tot 160 miljoen dollar, van 252 miljoen dollar een jaar eerder, toen werd geprofiteerd van een belastingmeevaller.

Whirlpool verwacht dat de Amerikaanse vraag naar witgoed in 2014 met 5 tot 7 procent zal stijgen en voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika wordt op een verkoopgroei tot 2 procent gerekend.