Wessanen heeft in het eerste kwartaal de omzet uit zijn kernactiviteiten flink zien stijgen. In de Amerikaanse drankentak van de natuurvoedingsspecialist was juist sprake van een aanzienlijke omzetdaling.

 De winst van het gehele bedrijf ging licht omlaag, zo bleek vrijdag bij de publicatie van de cijfers over de eerste 3 maanden van het jaar, terwijl het operationeel resultaat fors steeg.

De totale omzet ging met 4,3 procent omhoog tot 129,6 miljoen euro. Branded, waarin de vroegere onderdelen Health Food Stores en Groceries zijn samengevoegd, zag de verkopen met 8 procent toenemen tot 109,9 miljoen euro.

De totale operationele winst (ebit) ging met bijna 15 procent omhoog tot 9,3 miljoen euro, het genormaliseerd resultaat (ebite) steeg met ruim 24 procent tot 9,2 miljoen euro. De nettowinst daalde van 5,1 miljoen euro in de eerste maanden van 2013 tot 5 miljoen.

Topman Christophe Barnouin zei een goed begin van het jaar te hebben gemaakt. Het bedrijf verwacht dat het genormaliseerd operationeel resultaat in 2014 hoger zal uitvallen dan in het jaar daarvoor. Drankentak ABC, die nu de omzet met ruim 12 procent zag dalen tot 19,7 miljoen euro, zal dit jaar weer winstgevend worden, beloofde Wessanen.

Reactie

De cijfers overtroffen ruimschoots de verwachtingen van de markt. Dat schrijven analisten van Rabobank.

Hoewel de marges volgens Rabo per kwartaal kunnen verschillen, lijkt de margestijging in het eerste kwartaal gedreven door een sterkere omzet, waarbij merken met een hogere marge goed groeiden. Ook lagere indirecte kosten droegen aan de stijging bij.

Rabobank, die een buy-advies voor Wessanen hanteert, is van plan om de verwachtingen voor 2014 te verhogen, evenals het koersdoel.