Het bestuur van Air France-KLM gaat nog deze maand in gesprek over mogelijke ingrepen bij de verlieslatende vrachtactiviteiten. 

Daarbij liggen ook plannen op tafel om vluchten met alleen goederen aan boord helemaal te staken. Dat meldde persbureau Bloomberg vrijdag op basis van ingewijden.

De Frans-Nederlandse luchtvaartgroep is al bezig zijn vrachtvloot uit te dunnen. Bij Air France worden twee van de vier zogeheten full freighters, toestellen die alleen vracht vervoeren, dit jaar uitgefaseerd. KLM gaat van tien naar acht van zulke toestellen. Het is de bedoeling dat meer vracht meegaat in het ruim van passagiersvliegtuigen.

KLM liet vorige maand al weten alle opties voor het vrachtvervoer open te houden, na geruchten dat het al zijn full freighters van de hand zou willen doen. Air France-KLM lijdt door de lage vraag en overcapaciteit al jaren verlies op het goederenvervoer.

EVO

Verladersorganisatie EVO stelde eerder deze week nog dat het niet goed gaat met de luchtvrachtindustrie. Volgens EVO, belangenbehartiger van 20.000 handels- en productiebedrijven, stappen bedrijven voor hun verre goederenvervoer steeds vaker over op vervoermiddelen die goedkoper, duurzamer en betrouwbaarder zijn, zoals spoor- en zeevracht.

Uit een recent rapport van de Europese koepelorganisatie voor verladers, de European Shippers’ Council (ESC), blijkt dat bedrijven willen dat de luchtvrachtindustrie moderniseert. De markt voor passagiers werkt bijvoorbeeld al 10 jaar vrijwel volledig papierloos, iets dat de luchtvrachtindustrie nog steeds ontbreekt.