Marks & Spencer heeft de verkopen in de eerste maanden van het jaar zien toenemen.

Het Britse warenhuis zette iets meer om in zijn levensmiddelenafdeling, terwijl de verkopen van de kledingsectie eveneens een toename lieten zien. Dat maakte het bedrijf van de Nederlandse topman Mark Bolland donderdag bekend.

De totale omzet ging met 1,9 procent omhoog , exclusief de invloed van valutaschommelingen. De verkopen buiten Groot-Brittannië stegen met 2,1 procent ten opzichte van vorig jaar.

De omzet uit voedingsmiddelen ging met 2,5 procent omhoog, maar dat kwam vooral door de opening van verscheidene nieuwe winkels, onder meer in Nederland.

De omzet uit kleding steeg in totaal met 1,3 procent en met 0,6 procent in winkels die al langer dan een jaar open zijn. Het is de eerste keer in jaren dat de verkoop van kleding van Marks & Spencer stijgt. De verkopen van alle 'non-food' artikelen bij elkaar daalden in bestaande winkels echter met 0,6 procent.

Zorgenkindje 

Kleding is al jarenlang het zorgenkindje van Marks & Spencer, en Bolland heeft de afgelopen tijd verscheidene maatregelen genomen om de aantrekkingskracht daarvan te verbeteren.

Dit jaar zijn meerdere bekende Britse vrouwen, zoals actrice Emma Thomson, ingezet om de - volgens Marks & Spencer verbeterde stijl - aan de vrouw te brengen.

Marks & Spencer gaf geen concrete omzet- of winstcijfers prijs. Het concernkomt in mei met cijfers over het gehele gebroken boekjaar 2013-2014.

Aanbiedingen 

Het warenhuis verwachten dat de winstmarge in Groot-Brittannië met 0,2 procentpunt is gedaald als gevolg van de vele aanbiedingen die Marks & Spencer zijn klanten genoodzaakt zag te geven. Hoewel het vertrouwen van consumenten wel iets lijkt te zijn gestegen, zegt de onderneming nog steeds voorzichtig te zijn wat betreft zijn verwachtingen.