De Britse regering heeft voormalig staatsbedrijf Royal Mail veel te goedkoop naar de beurs gebracht. 

De introductieprijs van het aandeel zat 'aanmerkelijk' onder de werkelijke waarde van het aandeel. De verkoop van de vroegere staatsposterijen heeft belastingbetalers zodoende miljoenen gekost, zo concludeert de Britse rekenkamer dinsdag na onderzoek.

Volgens president Amyas Morse van de National Audit Office (NAO) werd de beursgang in oktober vorig jaar gekenmerkt door 'extreme voorzichtigheid' door de Britse regering. "De prijs daarvan wordt nu gedragen door de belastingbetaler", aldus het hoofd van de Britse waakhond voor overheidsuitgaven.

Hogere waardering

De Britse regering bracht postbedrijf Royal Mail in oktober naar de Londense beurs voor een prijs van 330 pence (bijna vier euro) per aandeel. Dat beleggers het aandeel veel hoger waardeerden, bleek al de eerste dag. Royal Mail sloot bijna 38 procent hoger op 455 pence. Momenteel koerst het aandeel zelfs op 565 pence.

De Britse minister van handel Vince Cable heeft tot dusver altijd volgehouden dat de Britse regering Royal Mail heeft verkocht aan 'verstandige langetermijninvesteerders'.

Volgens een woordvoerder van de oppositiepartij Labour heeft de regering het bedrijf echter verpatst, wat belastingbetalers honderden miljoenen ponden heeft gekost.

Staat

De grootste privatisering in het Verenigd Koninkrijk sinds 1990, waarbij 60 procent van de aandelen Royal Mail werd verkocht, leverde de Britse staat 2 miljard pond op. Het belang van 30 procent dat de staat nog bezit is volgens de rekenkamer 1,7 miljard pond waard. De overige 10 procent is in handen van personeel van Royal Mail.

Volgens de banken die de beursgang begeleiden, zou er onvoldoende animo zijn voor de aandelen bij een prijs van meer dan 3,30 pond.

De rekenkamer stelt daar vraagtekens bij omdat de vraag 24 keer groter was dan het aantal beschikbare aandelen. Meer dan 500 institutionele beleggers, waaronder pensioenfondsen, en nog eens 55.000 particuliere beleggers bleven met lege handen achter.