Royal Delft Group heeft 2013 met een kleine winst afgesloten, nadat over de eerste jaarhelft nog een verlies in de boeken was gezet.

 Dat maakte de producent van onder meer Delfts Blauw aardewerk maandag bekend.

Onder de streep hield Royal Delft, dat ook onder meer glazen, bestek en pannen verkoopt, 106.000 euro over. In 2012 bedroeg de nettowinst nog 174.000 euro. De omzet daalde met ruim 6 procent tot 22,9 miljoen euro.

Royal Delft had het afgelopen jaar veel last van het lage consumentenvertrouwen. De verbetering in de tweede jaarhelft is volgens topman Henk Schouten mede te danken aan kostenbesparingen. Ook zocht het bedrijf meer omzet over de grens, met name bij het pannenmerk BK.

Tevreden

Schouten liet in een toelichting weten dat de periode waarin afnemers ''zich aan het bezinnen waren'' en hun voorraden opmaakten nu voorbij lijkt te zijn.

Schouten waagde zich niet aan een voorspelling voor 2014, maar zei ''tevreden te zijn over hoe het nu gaat''. Wat betreft consumentenbestedingen lijkt het ''heel langzaam iets beter te gaan''.

Dat geldt onder meer ook voor de toeristische activiteiten van Royal Delft, aldus Schouten. Ook het pannenmerk BK boekt groei, evenals kristalfabrikant Leerdam.

Alleen Van Kempen en Begeer, dat vooral zilveren designbestek maakt, moet volgens de topman nog ''wachten tot de markt meer aantrekt''.

Schouten liet verder weten dat de uitbreiding in China, waar de onderneming het aantal verkooplocaties in de komende 2 jaar wil verdubbelen, op schema ligt.