Koffiemaker Douwe Egberts (DE) is de concurrentiestrijd om de Nederlandse markt aan het verliezen. Waar andere koffienamen terrein winnen, daalt de omzet van DE dit jaar met bijna 6 procent tot ruim 300 miljoen euro.

Dat schrijft De Telegraaf. Het cijfer is mede te wijten aan de populariteit van Espresso-machines zoals de Nespresso en de Dulce Gusto ten opzichte van de Senseo en de Sarista van DE.

Het verlies zou ook veroorzaakt worden door de kortere levensduur van koffiezetapparaten. Klanten van DE zouden sneller overstappen naar andere merken.

‘Die Nespresso’s blijven maar mooier worden waar de Senseo nauwelijks verandert’, zegt een anonieme marketeer. ‘En het oog wil ook wat.’

Sarista

de reacties op de Sarista van DE zijn daarbij niet overwegend enthousiast. Supermarktspecialist Gerard Rutte noemt het apparaat ‘een doodgeboren kindje’. Ook over Senseo is niet iedereen enthousiast.

Maandag introdceert DE een nieuwe Senseo-machine. Het bedrijf wil niet reageren op de cijfers en kritiek.