Het Rotterdamse sap- en frisdrankconcern Refresco, producent van onder meer Wicky-limonade, is het afgelopen jaar dieper in de rode cijfers gedoken. 

Het nettoverlies liep op van 18,2 miljoen naar 28,9 miljoen euro. Dat maakte het bedrijf donderdag bekend.

Het verlies werd veroorzaakt door de kosten van de fusie met de Britse branchegenoot Gerber Emig, die in het vierde kwartaal werd afgerond. Zonder die eenmalige uitgaven zou Refresco Gerber, zoals het bedrijf sinds de fusie heet, het jaar met winst hebben afgesloten.

De omzet groeide met ruim 3 procent tot 1,59 miljard euro. Dat was te danken aan de bijdrage van ruim 73 miljoen euro die Gerber Emig in de laatste 7 weken van het jaar leverde.

Op vergelijkbare basis was sprake van een daling van de inkomsten, vooral als gevolg van de nog altijd zwakke economische omstandigheden in Europa.

Daar stond tegenover dat de prijzen van grondstoffen ook lager waren. Door een combinatie van een ''gemiddelde'' oogst en een relatief lage vraag daalden de prijzen van fruit. Ook suiker en aluminium werden goedkoper.

De marge op de productie van sappen en frisdranken steeg mede daardoor van 11,7 naar 12,2 cent per liter.

Solide verbetering

Ondanks het opgelopen verlies sprak topman Hans Roelofs sprak in een toelichting van een ''solide verbetering van de prestaties''.

De fusie met Gerber Emig noemde hij ''een belangrijke mijlpaal in onze uitbreidingsstrategie''. Door de samensmelting is de grootste frisdrankmaker van Europa ontstaan.