Mediaconcern Mecom heeft door de aanhoudend slechte advertentiemarkt de omzet afgelopen jaar verder zien dalen. 

Dat blijkt uit de jaarcijfers die het Britse moederbedrijf van onder meer het Nederlandse krantenbedrijf Wegener dinsdag heeft gepubliceerd.

De advertentieopbrengsten daalden het afgelopen jaar met 21 procent tot 287,8 miljoen euro. De totale omzet viel met 11 procent terug tot 807,9 miljoen euro.

Het nettoverlies uit voortgezette activiteiten bedroeg 64,6 miljoen euro, tegen 85,5 miljoen euro in 2012. Het verlies onder de streep verdubbelde ten opzichte van 2012, van 30,4 miljoen naar 61,6 miljoen euro.

Herstructureringen 

Gezien de aanhoudende druk op de omzet en de hoge kosten van de herstructureringen die Mecom in alle gelederen doorvoert, wil de onderneming het dividend voor de aandeelhouders ook dit jaar overslaan.

De marktomstandigheden blijven erg zwaar, zowel door economische tegenwind als door structurele veranderingen in het uitgavenpatroon van consumenten en adverteerders.

Nederland 

In Nederland daalde de advertentieomzet met 23 procent, mede als gevolg van een ''extreem trage start'' van het jaar. In de loop van het jaar vlakte de daling wel wat af. De kostenbesparingen die Wegener en de Limburgse krantentak MGL doorvoeren, wierpen volgens Mecom wel de eerste vruchten af.

Het aantal voltijdsbanen in Nederland daalde vorig jaar met een kleine 350 tot circa 2450. Dat was grotendeels het gevolg van reorganisaties. Door de verkoop van onderdelen verdwenen ongeveer 30 mensen van de loonlijst.