Carrefour groeit op thuismarkt

Carrefour heeft zijn winst vorig jaar opgevoerd, mede dankzij groei op de Franse thuismarkt.

Dat maakte het Franse supermarktconcern, dat ook in andere landen binnen en buiten Europa actief is, woensdag bekend.

De totale omzet van Carrefour daalde vorig jaar door negatieve wisselkoerseffecten met 1 procent tot 74,9 miljard euro. Tegen constante wisselkoersen ontstond een plus van 2 procent.

De vergelijkbare nettowinst steeg met bijna 10 procent tot 2,24 miljard euro en was daarmee iets hoger dan de gemiddelde verwachting van analisten.

Carrefour zag de omzet in Frankrijk vorig jaar met 1 procent groeien, gecorrigeerd voor wisselkoersen en overnames, terwijl de opbrengsten op de hele Europese markt licht daalden.

Carrefour, dat verder groeide in Latijns-Amerika en Azië, probeert in Frankrijk marktaandeel te winnen met lage prijzen en het aanbod van veel huismerken.

Afhaalpunten

Het concern verwacht dit jaar circa 2,5 miljard euro te investeren in de ombouw van bestaande winkels en de uitbreiding van het aantal plaatsen waar artikelen die via internet zijn besteld kunnen worden afgehaald.

Carrefour kocht in december vorig jaar 127 Europese winkelcentra van vastgoedbedrijf Klépierre. Met die Franse, Italiaanse en Spaanse centra wil het zijn greep op de omgeving van zijn 'hypermarchés' vergroten.

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Bedrijfsnaam

Bedrijfsnaam
Een naar de eigenaar vernoemd bedrijf zou betere resultaten boeken. Maar is zo'n naam ook altijd handig?

Portemonnee

Portemonnee
NU.nl zet de belangrijkste wijzigingen voor je portemonnee op een rij.

NUwerk

Tip de redactie