TenCate wordt de exclusieve leverancier van koolstofvezels voor de Alfa Romeo 4C.

De vezels worden gebruikt voor de productie van de gehele zogeheten monocoque, het centrale passagierscompartiment.

TenCate en Adler hebben afgesproken te investeren in de lokale productie van de vezels om de logistiek zo eenvoudig mogelijk te houden. De twee gaan ook werken aan nieuwe projecten.

TenCate zet productielijnen neer in de fabriek van Adler in Airola, in de buurt van Napels. Een woordvoerder van TenCate wilde de hoogte van de investeringen die daarmee gemoeid zijn niet prijsgeven. Evenmin wilde hij de exacte omzet die de overeenkomst oplevert uit de doeken doen.

Mijlpaal

''Het is een mijlpaal voor onze automotive-tak die zich tot nu toe vooral richtte op de Formule 1 en exclusieve sportauto's. Dan gaat het om tientallen auto's. De productie van de C4 ligt op 3000 tot 4000 per jaar, dan gaat het om ettelijke miljoenen.''

De Alfa Romeo 4C is een sportauto met plaats voor twee personen. Alfa Romeo maakt deel van het Italiaanse autoconcern Fiat.

SNS

SNS Securities speekt van "een belangrijke commerciële doorbraak''.

De Italiaanse sportauto is het eerste ''mid-volume'' model, met een productieniveau van 3500 stuks per jaar, dat een volledig uit koolstofvezel opgetrokken monocoque krijgt.

TenCate kreeg de technologie in handen door de overname van het Britse Amber in januari 2013. TenCate Amber gaat een fabriek bouwen in het Italiaanse Modena om dicht bij Alfa Romeo te zitten.

Volgens SNS is de jaarlijkse omzet uit de deal minder dan 10 miljoen euro met een ''zeer aantrekkelijk rendement op het geïnvesteerde kapitaal (roce) uit de nieuw te bouwen fabriek''.

Koopadvies

SNS is vooral enthousiast over ''het strategische belang van het feit dat TenCate de eerste onafhankelijke leverancier is van koolstofvezels voor een mid-volumefabrikant''.

SNS heeft een koopadvies en een koersdoel van 27 euro voor TenCate dat om 9.21 uur 4,4 procent hoger stond op 25,27 euro.