De Mexicaanse telecomgigant América Móvil heeft in het vierde kwartaal meer winst geboekt dan dezelfde periode vorig jaar.

De onderneming publiceerde de cijfers in de nacht van dinsdag op woensdag. De groei kwam onder meer omdat klanten meer betaalden voor datagebruik en betaaltelevisie.

AMX behaalde een omzettoename in het vierde kwartaal van 3,1 procent tot 204,1 miljard pesos (zo'n 11,3 miljard euro) terwijl onder de streep 17,2 miljard pesos overbleef.

De winststijging van 16 procent die daarmee werd geboekt was ook te danken aan een afname van belastinglasten. Wel had de onderneming last van negatieve wisselkoerseffecten, zoals van de daling van de Braziliaanse real en de Argentijnse peso.

Nieuwe klanten

Het bedrijf van miljardair Carlos Slim wist 4,8 miljoen nieuwe klanten aan zich te binden. Het concern zette in Mexico voor bodemprijzen telefoons in de markt in combinatie met 2-jarige contracten, waardoor het een groot aantal klanten voor de langere termijn aan zich wist te binden.

De Mexicaanse thuismarkt is belangrijk voor AMX, het bedrijf haalt er zo'n 37 procent van de omzet vandaan.

América Móvil wacht op een beslissing van de Mexicaanse toezichthouder over de dominantie van het bedrijf op de thuismarkt, waar het zo'n 70 procent van de mobiele telefoongebruikers als klant heeft. Een uitspraak zou AMX kunnen verplichten om bijvoorbeeld onderdelen van de hand te doen.