Na een jaar waarin bierbrouwer Heineken de winst zag afnemen en slechts dankzij overnames de omzet wist op te voeren, verwacht het dit jaar weer op eigen kracht te kunnen groeien.

Het bedrijf rekent daarbij op steun van een aantrekkende wereldeconomie, zo liet het woensdag weten bij de presentatie van de jaarcijfers.

In opkomende markten in Afrika, het Midden-Oosten, Azië en Latijns-Amerika denkt Heineken dit jaar meer bier te verkopen, terwijl de bierconsumptie in Europa weer afneemt.

De omzet per verkochte hectoliter bier zal naar verwachting opnieuw stijgen, zij het in een gematigder tempo dan in 2013. ''Al met al zal dit naar verwachting leiden tot een autonome omzetgroei in 2014'', aldus het bedrijf.

Valutakoersen

Net als veel andere multinationals houdt Heineken wel een slag om de arm in verband met de sterk wisselende valutakoersen in opkomende markten. Die dempen net als vorig jaar de omzetgroei en drukken de operationele winst dit jaar met naar schatting zo'n 115 miljoen euro.

Heineken let vooral op de ontwikkelingen in Mexico, Vietnam en Nigeria, omdat dat relatief belangrijke markten zijn, zei topman Jean-François van Boxmeer.

De wisselkoersmalaise dwong Heineken afgelopen najaar al tot een winstwaarschuwing. De winstdaling die het bedrijf woensdag bekendmaakte, kwam dan ook niet als een verrassing.

APB

De nettowinst daalde vorig jaar met ruim de helft tot 1,36 miljard euro. Dat kwam ook doordat Heineken vorig jaar nog een meevaller kon bijschrijven van een kleine 1,5 miljard euro als gevolg van de overname van Asia Pacific Breweries (APB).

Exclusief eenmalige posten daalde het resultaat onder de streep met 4,6 procent tot 1,59 miljard euro. De geconsolideerde omzet groeide met 4,5 procent tot 19,2 miljard euro. De operationele winst viel met 2,94 miljard euro 10 procent hoger uit dan in 2012. Heineken stelt over het afgelopen jaar voor een dividend uit te keren van 0,89 euro per aandeel, net zoveel als een jaar eerder.

Accijnsen

Van Boxmeer sprak van een ''uitdagend jaar'' waarin Heineken geraakt werd door economische tegenwind en accijnsverhogingen in met name Frankrijk.

Hij benadrukte dat het bedrijf desondanks kon blijven investeren in zijn merken en producten. In de tweede helft van het jaar was een verbetering te zien van de verkoop in onder meer West-Europa, aldus de topman.

Weinig verrassingen

resultaten van Heineken bevatten weinig verrassingen. De vooruitzichten voor 2014 voldoen eveneens aan de verwachtingen en bevestigen dat het bedrijf nog altijd opereert in een moeilijke markt. Dat schrijven analisten van Rabobank woensdag in een commentaar.
 
Aan de omzetontwikkeling is volgens Rabo in het vierde kwartaal weinig veranderd. Wel groeien in Afrika de volumes weer (2,7 procent) terwijl die in Europa vrijwel vlak waren op jaarbasis. Dat is exclusief de sterke verkopen in Frankrijk in de aanloop naar een zeer forse accijnsverhoging begin vorig jaar.

Boven verwachting

De winst voor rente en belastingen (ebit) was volgens de bank iets boven verwachting. Afrika en Amerika deden het daarbij beter, terwijl de prestaties in Oost-Europa een tegenvaller waren. Belangrijke markten als Mexico, Nigeria en het Verenigd Koninkrijk lieten volgens de bank een goede winstgroei zien.

De vooruitzichten voor 2014 geven een gemengd beeld, stelt de bank. Heineken verwacht groeiende biervolumes in alle markten behalve Europa. De gemiddelde prijs per hectoliter stijgt verder, maar in een gematigder tempo dan in 2013.

Dat resulteert per saldo in een autonome groei. Rabobank schat die in op 3,2 procent. Zelf gaf Heineken geen concrete prognose.
 
Rabobank handhaaft zijn koopadvies en hanteert een koersdoel van 52 euro. Het aandeel ging woensdag in de eerste 20 minuten van de handel op het Damrak 3,1 procent omhoog tot 48,56 euro. De AEX steeg 0,5 procent.

Bekijk de actuele beurskoersen van AEX-bedrijven