Tomtom heeft de nettowinst in het vierde kwartaal bijna volledig zien verdampen, op een omzet die 7 procent lager was dan een jaar eerder.

Dat maakt het navigatiebedrijf dinsdag bekend.

Tomtom boekte vorig kwartaal een omzet van 268 miljoen euro, tegen 289 miljoen euro een jaar eerder. De nettowinst nam af tot 3 miljoen euro, tegen 99 miljoen euro in de laatste drie maanden van 2012.

In die periode werd de winst vertekend door een belastingmeevaller van 80 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat (ebit) zakte met 83 procent naar 4 miljoen euro.

Omzet

Tomtom zag de omzet in heel 2013 met 9 procent dalen tot 963 miljoen euro, terwijl de winst met ruim 100 miljoen euro afnam tot 20 miljoen euro. Het bedrijf verwacht dat de omzet dit jaar verder zal terugvallen tot circa 900 miljoen euro. De aangepaste winst per aandeel zakt dit jaar naar verwachting tot 0,20 euro, tegen 0,26 euro vorig jaar.

Tomtom haalt het grootste deel van zijn omzet nog altijd uit losse navigatiekastjes, maar ziet die markt steeds verder krimpen.

Inbouwsystemen

Het bedrijf richt zich daarom steeds meer op inbouwsystemen voor de auto-industrie en op dienstverlening zoals het leveren van verkeersinformatie. Die dienst wordt in ruim dertig landen geleverd en werd dinsdag tevens geïntroduceerd in China, Taiwan en Singapore.

Bestuursvoorzitter Harold Goddijn sprak van een ''solide'' jaar waarin belangrijke nieuwe producten zijn geïntroduceerd. Voor dit jaar kondigde hij hogere investeringen aan op het gebied van de productie van kaarten en navigatiesoftware. Die moeten de concurrentiepositie van het bedrijf versterken.

Goddijn voorspelde dat 2014 een ''uitdagend'' jaar wordt. Daarin zal de markt voor navigatiekastjes opnieuw krimpen, maar minder sterk dan vorig jaar. Voor de auto-industrie blijven de omstandigheden onveranderd moeilijk, gaf hij aan.

Tomtom probeert zich op deze markt meer te richten op softwareproducten, die een hogere marge hebben dan apparaten voor auto's. De overstap naar die categorie kost echter tijd, waardoor de resultaten in de automarkt niet zullen verbeteren.