De autoverkoop in de Verenigde Staten heeft in januari flink last gehad van het extreme winterweer dat grote delen van het land in zijn greep hield. Autofabrikanten als General Motors (GM), Ford Motor en Toyota zagen hun verkopen dalen, zo werd maandag bekendgemaakt.

Bij GM, het grootste autoconcern van de VS, ging de verkoop met 12 procent omlaag en bij Ford met 7,5 procent. Het Japanse Toyota zag de Amerikaanse verkoop met 7,2 procent afnemen.

De verkoop van het Duitse Volkswagen zakte met 19 procent. Door het zeer koude weer en de grote sneeuwval zagen veel Amerikaanse consumenten vorige maand af van een bezoek aan de autodealer.

Sommige autofabrikanten wisten wel een plus te boeken met hun verkoop in de VS. Zo ging bij het Amerikaanse Chrysler, onderdeel van Fiat, de verkoop met 8 procent omhoog en bij het Japanse Nissan met bijna 12 procent.

Sommige autofabrikanten wisten wel een plus te boeken met hun verkoop in de VS. Zo ging bij het Amerikaanse Chrysler, onderdeel van Fiat, de verkoop met 8 procent omhoog en bij het Japanse Nissan met bijna 12 procent.

Honda/Acura maakte bekend dat de Amerikaanse verkoop vorige maand met 2,1 procent is gekrompen.

Duitse luxemerken

De Duitse luxemerken BMW, Mercedes-Benz en Audi konden de verkoop in de VS verhogen. De verkoop van BMW nam met 3 procent toe ten opzichte van een jaar eerder.

Mercedes-Benz verkocht met 24.413 wagens (plus 1,5 procent) het grootste aantal auto's in een januarimaand ooit.

Audi (dochtermerk van het Volkswagen-concern) zag de Amerikaanse verkoop licht stijgen tot 10.101 auto's, waarmee de verkoop voor de 37e maand op rij een record bereikte.