De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa wil dat de Europese Commissie een stokje steekt voor een eventuele investering van Etihad Airways in het noodlijdende Alitalia.

Volgens Lufthansa zou een investering van het met oliedollars gefinancierde staatsbedrijf Etihad leiden tot oneerlijke concurrentie. Het Duitse bedrijf vreest dat zijn Arabische rivaal straks ook via Rome de Europese markt voor intercontinentaal vliegverkeer kan leegplunderen. Etihad heeft ook al belangen in het Duitse Air Berlin en het Ierse Aer Lingus.

Lufthansa wees erop dat het zelf pijnlijke maatregelen neemt om efficiënter en winstgevender te worden. Daarbij is een gelijk speelveld echter van groot belang, en de toenemende belasting- en regeldruk in Europa draagt daar volgens het bedrijf toch al niet aan bij.

Alitalia is in gesprek met Etihad over een kapitaalinjectie. Air France-KLM, dat op sommige routes samenwerkt met de Arabische branchegenoot, heeft een belang van ruim 7 procent in de Italiaanse luchtvaartmaatschappij, maar zag onlangs af van een nieuwe investering toen daarom werd gevraagd.

Het staatspostbedrijf Poste Italiane stapte wel als nieuwe investeerder aan boord. Ook dat leidde tot protesten van branchegenoten. De Europese Commissie onderzoekt nog of die investering in strijd is met regels tegen staatssteun.