Hennes & Mauritz (H&M) zag de winst en omzet in het laatste kwartaal van zijn gebroken boekjaar stijgen. 

De resultaten lagen iets onder de gemiddelde verwachting van analisten, maar de op één na grootste kledingketen van Europa zei donderdag optimistisch te zijn over 2014.

In de 3 maanden tot en met november 2013 steeg de winst met ruim 6 procent tot 5,61 miljard kroon, circa 635 miljoen euro. De omzet ging met 12 procent omhoog tot 36,5 miljard kroon. De winstmarge daalde licht.

Boekjaar

Topman Karl-Johan Persson liet weten dat de eerste maanden van het nieuwe boekjaar, dat voor H&M in december begint, gunstig zijn verlopen. In december namen de verkopen, gerekend in lokale valuta, met 10 procent toe. Voor januari rekent de onderneming op een toename met 15 procent.

De keten denkt dit jaar 375 nieuwe winkels te openen, onder meer voor het eerst in Australië en de Filipijnen. Afgelopen jaar opende H&M al 356 nieuwe vestigingen. De Verenigde Staten en China werden toegevoegd als nieuwe markten. Daarnaast is H&M bezig met de uitbreiding van de onlineverkopen.