Het Duitse detailhandelsconcern Metro heeft zijn omzet afgelopen kwartaal door negatieve wisselkoersontwikkelingen ruim 3 procent zien dalen.

Dat maakte het moederbedrijf van onder meer Media Markt, Saturn en Makro maandag beken

Metro boekte in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar een omzet van 18,7 miljard euro. De omzet werd gedrukt doordat valuta in Oost-Europa en Azië minder waard werden ten opzichte van de euro. Gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten en winkelsluitingen waren de opbrengsten 1,1 procent hoger dan een jaar eerder.

Metro was tevreden met de omzet in de 45 Media Markt- en Saturnwinkels in Nederland, maar gaf geen concrete cijfers van die vestigingen. Ook over de 17 vestigingen van groothandel Makro werden geen details verstrekt.

Solide start

Topman Olaf Koch sprak van een ''solide start'' van het jaar, maar gaf ook aan dat de kerstverkopen gematigd waren. De verkopen lagen volgens hem in lijn met de verwachtingen van het bedrijf.

Metro is actief in meer dan 30 landen in Europa, Azië en Noord-Afrika. In het vorige kwartaal opende het concern 36 winkels in negen landen, waaronder 20 nieuwe vestigingen in de belangrijke groeilanden China, India, Rusland en Turkije.