De Europese Commissie heeft donderdag ingestemd met de fusie van het Amerikaanse Omnicom en het Franse Publicis. Daardoor ontstaat 's werelds grootste communicatie-, pr- en reclamebureau.

De ondernemingen, met een gezamenlijke omzet van 17,7 miljard euro in 2012, kondigden in juli vorig jaar aan te willen fuseren.

Volgens Brussel komt de concurrentie in de reclame- en communicatiesector niet in het geding omdat daar meerdere grote partijen actief zijn, zoals WPP, Dentsu-Aegis en Havas. Ook zal ''een aanzienlijk tegenwicht van medialeveranciers voor een gelijk speelveld zorgen''.

Het gecombineerde bedrijf, dat Publicis Omnicom Group gaat heten, zal gedurende 30 maanden worden geleid door de huidige topmannen Maurice Lévy en John Wren. Na die periode wordt Wren uitvoerend topman, terwijl zijn evenknie van Publicis niet-uitvoerend voorzitter van de raad van bestuur wordt.

Neutraal terrein

Publicis Omnicom Group, dat een marktwaarde heeft van ongeveer 26,5 miljard euro, zal zijn hoofdkantoor vestigen in Nederland, omdat dat neutraal terrein is. De operationele hoofdkwartieren in New York en Parijs blijven bestaan, evenals de beursnoteringen in beide steden.

Voor Publicis is Nederland bekend terrein. Het bedrijf lijfde vorig jaar het Nederlandse internetmarketingbedrijf LBi in voor ruim 400 miljoen euro.