Hilton wil in 2014 een nieuwe hotelketen introduceren voor welvarende, jongere reizigers. Het nieuwe merk moet in het teken staan van stijl en design.

Dat schrijft The Wall Street Journal vrijdag.

Hilton verkent momenteel plannen om een 'boutique hotel' of lifestyle merk op de markt te brengen. Hiermee wil de onderneming concurreren met de W-hotels van Starwood Hotels & Resorts en de Edition hotels van Marriott International.

Vanaf deze week kan er op de beurs op Wall Street gehandeld worden in aandelen Hilton. De aandelen bleken in trek bij beleggers en stegen op de eerste dagen na de introductie flink in waarde.

De hotelketen heeft nu een marktwaarde van rond de 21 miljard dollar. Starwood and Marriott zijn beiden rond de 14 miljard dollar waard.

Rechtzaak

Vijf jaar geleden was Hilton al bezig met het ontwerp van een keten van lifestyle-hotels, genaamd Denizen in onder andere Abu Dhabi, Londen, Mumbai en New York.

Maar in 2009 spande Starwood een rechtzaak aan tegen Hilton vanwege het vermoedelijk gebruik van vertrouwelijke documenten die zijn gestolen voor de ontwikkeling van de nieuwe hotelketen.

De hotelgigant kwam er vanaf met een geldboete en had 2 jaar lang een verbod op toegang tot het lifestyle-segment. Dit verbod eindigde in januari waarna Hilton zijn plannen oppakte voor een nieuwe keten.

Hilton bezit, naast hotels onder zijn eigen naam, ook luxeketens als Hampton Inn, Waldorf Astoria en Conrad.