De Italiaanse autofabrikant Fiat investeert de komende drie jaar zo'n 9 miljard euro in nieuwe modellen, met name in het luxere segment. 

Daarmee wil het bedrijf vooral de productie in eigen land een duwtje in de rug geven. Dat melden ingewijden maandag aan persbureau Bloomberg.

Behalve in de luxemerken Maserati en Alfa Romeo steekt Fiat veel geld in de ontwikkelingen van nieuwe varianten op zijn 500-model.

Daarnaast wordt, voor klanten met een kleinere beurs, de goedkopere Panda-serie uitgebreid. De Fiat Punto, voorheen een succesnummer van de Italiaanse autobouwer, verdwijnt uit het assortiment.

Marktaandeel krimpt

Fiat zag zijn marktaandeel in Europa de afgelopen jaren fors krimpen. Dat aandeel daalde van 9,3 procent in 2009 tot 6,2 procent vorig jaar.

De Europese verkopen van het Italiaanse concern lagen vorig jaar ruim de helft lager dan in 2009. Door die daling is Fiat diep in de rode cijfers gedoken, met in totaal ruim 2 miljard aan operationele verliezen sinds 2011.